آکادمی هورشید

خط و مفهوم خطوط در عکاسی

خط و مفهوم خطوط در عکاسی

 

اگر می خواهید تصاویر خیره کننده ای خلق کنید ، باید با خطوط در عکاسی آشنا باشید.

خطوط یک عنصر اساسی از ترکیب بندی در عکاسی هستند و آنها یکی از ساده ترین راه ها برای جذب بیننده به عکس های شما هستند. بدون خطوط بیشتر عکس ها کسل کننده خواهد بود. با یادگیری و تسلط بر خطوط ، می توانید عکس هایی زیبا و خیره کننده ثبت کنید؛ پس شماهم می خواهید تصاویر زیبا ثبت کنید تا انتهای این مقاله آکادمی هورشید همراه ما باشید.

 

خط در عکاسی چیست؟

خط به هر چیزی که بین دو نقطه در عکس شما کشیده شود اشاره دارد. بنابراین یک خط می تواند یک درخت افتاده ، یک رودخانه در حال حرکت ، یا حتی توده سنگهایی باشد که به فاصله دور می روند.

تقریباً همه چیز از خطوط تشکیل شده است ، از خانه ها گرفته تا درختان و حتی مردم و موارد دیگر. در واقع، فقط عکاسان نیستند که عاشق خطوط هستند. نقاشان نیز مانند طراحان گرافیک و سایر موارد عاشق خطوط هستند. خطوط در عکاسی می توانند خطوط واقعی یا خطوط ضمنی باشند. خطوط در اطراف ما، در طبیعت و در ساختارهای بشر وجود دارد. حتی نحوه قرارگیری سوژه در عکاسی پرتره باعث ایجاد خطوط می شود. در حقیقت، تقریباً غیرممکن است که از هر چیزی بدون خط در تصویر عکاسی کنید. بنابراین ، شما باید به خطوط موجود در صحنه خود توجه کنید.

 

 

چرا خطوط در عکاسی مهم هستند؟

خطوط چشم را هدایت می کنند. به عبارت دیگر ، آنها بیننده را از طریق قاب راهنمایی می کنند و آنها را از نقطه ای به نقطه دیگر در تصویر منتقل می کنند. و برای ایجاد تنش و جریان مفید است.

خطوط باعث ایجاد عمق می شوند. نوع خاصی از خط ها وجود دارد به نام خطوط پیشرو می توانید بیننده را در پیش زمینه بکشید، سپس آنها را به سمت بالا و یا در میانه زمین و در نهایت پس زمینه بکشید. خطوط پیشرو فقط به این دلیل کار می کنند که با دقت در پیش زمینه قرار گرفته اند. به این ترتیب ، آنها می توانند توجه بیننده را به خود جلب کنند

سوم ، خطوط می توانند پیام های مختلفی را منتقل کنند. خطوط ضخیم و قوی باعث احساس قدرت تصویر می شوند ، در حالی که خطوط علف هرز و واضح باعث شکننده شدن تصویر می شوند.

 

 

انواع خطوط و مفهوم آن ها در عکاسی

1. خطوط افقی

خطوط افقی متداول ترین و مهمترین نوع خطی است که در بیشتر ژانرهای عکاسی از جمله عکاسی منظره با آن روبرو خواهید شد. به عنوان مثال ، خطوط افق عموماً افقی هستند، خط فاصل آسمان و دریا، معمولا یک خط واقعی است و باید به دقت در عکس ها تراز شود. اگر افق ناحیه ای پر از آب باشد، فقط در صورت راکد بودن آب، یک خط افق واقعی به وجود می آید، تراز کردن دوربین با خط افق پنهان، برای بدست آوردن یک عکس پایدار اهمیت می یابد.

خطوط افقی احساس استحکام و پایداری می کنند، به همین دلیل ارزش دارد که آنها را در عکس های خود بگنجانید.

 

 

به طور کلی می توانید از قانون یک سوم یا خطوط طلایی برای قرار دادن خطوط افقی در عکستان استفاده کنید، و نتایج خوبی را ثبت خواهید کرد.

 

2. خطوط عمودی

خطوط عمودی مستقیم و به بالا می روند. این خطوط پایدارند و تعادل بین نیروها را نشان می دهند. نیروها برای عمود نگاه داشتن خط در تعادل هستند.

به لطف آسمان خراش های بلند و ساختمان های استاندارد که هر دو به طور مستقیم به سمت بالا کشیده شده اند، اغلب خطوط عمودی را در عکاسی معماری پیدا خواهید کرد.

 

 

 

خطوط عمودی به اندازه خطوط افقی در عکاسی منظره معمول نیستند، اما به شما این فرصت را می دهد که یک یا دو خط عمودی را در ترکیبات خود بگنجانید. به عنوان مثال ، درختان خطوط عمودی بسیار مستقیمی را ارائه می دهند، و شما می توانید با استفاده از این موارد بیننده را از طریق قاب به سمت بالا هدایت کنید یا به ترکیب عکستان ثبات بیشتری بدهید.

 

3. خطوط مورب

خطوط مورب به صورت مورب در طول ترکیب کشیده می شوند، همانند تصویر زیر

 

 

خطوط مورب پویا هستند. اگر زاویه در حدود 45 درجه باشد، خط ناپایدارتر است و به نظر می رسد در هر لحظه ممکن است سقوط کند. جهت مورب جریان چشم بیننده را از طریق عکس حفظ می کند.

خطوط مورب در عکسبرداری از چشم اندازها بسیار محبوب هستند، از رودخانه ها گرفته تا درختان افتاده و موج هایی که در آن ساحل می ریزند و موارد دیگر.

 

 

4. خطوط همگرا

خطوط همگرا از طریق قاب کشیده می شوند تا زمانی که در یک نقطه واحد جمع شوند. به طور کلی ، خطوط همگرا در بی نهایت به یکدیگر می رسند، بنابراین در واقع لمس آنها را در عکس خود مشاهده نخواهید کرد (فقط باید تصور کنید).

خطوط همگرا برای تأمین عمق و حرکت بسیار مناسب هستند ، زیرا شما دو خط (یا بیشتر) دارید که بیننده را به سمت نقطه همگرایی می کشانند. در حالت ایده آل، خطوط همگرا در موضوع اصلی یا نزدیک آن جمع می شوند. اگر مسیر همگرایی خیلی از موضوع فاصله داشته باشد، خطوط منحرف می شوند.

 

 

به عنوان مثال ، به نظر می رسد دیوارهای غار به سمت داخل جمع می شوند. عناصر پیش زمینه چشم را به داخل هدایت می کنند و در پس زمینه همگرایی می کنند. قله های کوهها به هم نزدیک می شوند.

 

 

5. خطوط منحنی

خطوط منحنی آرام تر و هماهنگ تر هستند، زیرا آهسته و ثابت و آرام هستند. این خطوط نشانگر نیروهای نابرابر است که خط را به یک جهت خم کرده اند، انحنای بیشتر نشان دهنده ی نیروی بزرگتر است. ما جهت نیرو را از آن چه طبیعت یاد گرفته ایم، درک می کنیم. خط منحنی در جهت مقابل نیرو خم می شود. پس خط منحنی، پایدار است و به نیرو امکان عبور می دهد. به عنوان مثال ، رودخانه ها اغلب هنگامی که از فاصله دور می شوند ، منحنی می شوند. وقتی از بالا مشاهده می شود منحنی دریاچه ها است.

منحنی ها حرکت زیادی را نیز ایجاد می کنند ، زیرا بیننده را به اطراف صحنه می برد و آنها را با کل ترکیب آشنا می کند.

 

 

 

یک ترفند مفید برای کار با منحنی ها استفاده از مارپیچ طلایی است که از نسبت طلایی برای ایجاد ترکیبات زیبا استفاده می کند. اگر بتوانید منحنی خود را در امتداد مارپیچ طلایی قرار دهید، حداقل از منظر ترکیب بندی عکس های شما حتی بهتر به نظر می رسند.

 

6. خطوط هدایت گر

خطوط هدایت گر نوع خاصی از خط است که عکاسان منظره آن را دوست دارند (و آن را در ژانرهای دیگر نیز خواهید یافت). این خطوط عموماً خطوط مورب یا عمودی هستند که چشم را به درون کادر منتقل می کنند ، از پیش زمینه تا زمین میانی تا پس زمینه. بنابراین یک خط هدایت گر خوب ، بیننده را به یک سفر می برد ، در عین حال به عمق آن نیز می افزاید. لازم نیست همه خطوط اصلی از پیش زمینه به پس زمینه بروند – در واقع ، بعضی از این خطوط فقط از لبه قاب به مرکز یا از پیش زمینه نزدیک به پیش زمینه کمی دورتر می روند.

 

 

این خطوط در عکاسی پرتره و خیابانی نیز خیلی کاربردی است زیرا باعث جلب توجه و هدایت چشم بیننده به سوژه اصلی می شود.

 

 

7. خطوط ضمنی

خطوط ضمنی خطوطی هستند که در حقیقت وجود ندارند ، اما شکل اشیای مختلف آنها را القا می کند. به عنوان مثال ، هر صورت فلکی شامل برخی خطوط ضمنی است. آنها در واقع آنجا نیستند ، اما شما در مورد آنها فکر می کنید.

استفاده از خطوط ضمنی می تواند به نوعی مشکل باشد ، زیرا شما باید تأثیر آنها را تخمین بزنید و آنها را با دقت در ترکیب خود قرار دهید.

 

 

8.خطوط مارپیچ

خطوط s شکل را مارپیچ نیز می نامند و به زیبایی معروف اند. تفسیر آن ها وابسته به جهت آن ها در کادر است. اگر به صورت عمودی قرار گرفته باشند، قدرت و تعادل پویا را القا می کنند. در عرض کادر شکل موج را دارند مانند تپه ها، مسیر رودخانه در یک منظره یا یک پیکره لمیده. در این حالت کنش نیروهای قدرتمندی را نشان می دهند که به آرامی در حرکت اند. این خطوط در عکاسی از محصولات غذایی یا از عکاسی چیدمان از غذا هم خیلی کاربرد دارد. در تصویر زیر این خطوط را می توانید مشاهده کنید.

 

 

 

نتیجه

تسلط بر خطوط در عکاسی ممکن است دشوار به نظر برسد ، به ویژه هنگامی که حجم زیادی از خطوط را برای انتخاب در نظر بگیرید. اما می توانید با تمرین زیاد و عکس دیدن این خطوط را ملکه ذهن خود کنید تا بتوانید عکس های زیبایی ثبت کنید.

اگر سوال و یا نظری درمورد این مقاله دارید برای ما در قسمت نظرات، نظر و یا سوال را بنویسید.

پست های مرتبط